Wat?
Ik geef gitaarlessen volgens de Suzukimethode aan kinderen vanaf 4 jaar. Meer info over de Suzukimethode vind je ietsje lager op deze pagina.

Waar?
De individuele lessen gaan door in mijn kleine studio aan huis.
Het adres: Broedersveld 34, 3560 Lummen.
De groepslessen zijn op een andere locatie in Lummen centrum.

Wanneer?
De privélessen spreken we onderling af. We plannen samen een vaste dag in de week.
De groepslessen zijn op een vast moment in het weekend om de week.
Oefenen tussendoor doe je lekker in de zetel thuis met mama of papa!

De prijs?
Voor €100 per maand krijg je elke week een privéles, om de week een groepsles en af en toe concertjes.
Ga je graag mee op gitaar-weekend? Dit is een aparte (top!)activiteit die niet inbegrepen zit in de prijs.

Wat is de Suzukimethode?
Enkele kenmerken van de Suzukimethode zijn:

  • Jong beginnen.
    Vanaf de leeftijd van ongeveer vier jaar kan gestart worden met de opleiding.
  • Ontwikkelen van gehoor.
    Kinderen leren de muzikale taal door herhaling en imitatie van de leerkracht en ouder. Daarnaast luisteren ze vaak naar het Suzuki repertoire waardoor ze de stukjes kennen nog voor ze ze leren spelen op hun instrument. Ze bouwen zo onbewust aan een grote muzikale woordenschat.
  • Ouderbetrokkenheid en aanmoediging
    Ouders worden uitgebreid betrokken bij het leerproces van hun kind. Het is hun taak om elke stap van hun eigen kind te leren zien en waarderen, en hen ook te begeleiden. Er wordt van hen verwacht dat ze positief en ondersteunend zijn en thuis met hun kind studeren. Op deze manier zal de ouder beter begrijpen hoeveel hun kind leert en hoe bijzonder dat is. Ouders moeten geen voorkennis van muziek of gitaar hebben. Voordat het kind met lessen begint, krijgt de ouder een paar lessen waarin ze de basis van de gitaar leren.
  • Groepslessen
    Elke twee weken is er ook een groepsles. De groepslessen vormen een heel waardevol onderdeel van de Suzukimethode. In de groepsles spelen, zingen en klappen we de liedjes die we kennen. We spelen spelletjes en we leren naar elkaar luisteren. Het kind komt in contact met andere kinderen die op hetzelfde niveau zitten. Hierdoor worden kinderen erg gestimuleerd. Samenspelen met andere kinderen is leuk! Door vaak in groep te spelen wordt het kind meer zelfzeker op een podium. Concertjes worden op die manier als heel normaal ervaren.
  • Repertoire
    Er is een vast repertoire in de Suzukimethode. De stukken volgen elkaar op volgens moeilijkheidsgraad. Omdat de stukjes stap voor stap toenemen in complexiteit worden frustraties bij de kinderen vermeden. Het gemeenschappelijke repertoire zorgt ook voor extra mogelijkheden tijdens de groepslessen en masterclasses.

De Suzukimethode is ontwikkeld door Shin’izi Suzuki in de jaren ’30 van vorige eeuw. Suzuki constateerde dat elk kind reeds op jonge leeftijd vloeiend zijn moedertaal kan spreken. Het aanleren ervan gebeurt door de ouders en de omgeving met veel geduld, goede voorbeelden, veel herhaling en liefdevolle aanmoediging.

Op basis van die principes ontwikkelde Suzuki – ‘de moedertaalmethode’ – waarbij het kind reeds op jonge leeftijd leert musiceren door imitatie van leraar en ouders. Elk kind kan dus gitaar leren spelen, zolang de omgeving van het kind maar voldoende stimulerend is.